Götessons AB

Rönnåsgatan 5B, Ulricehamn

Information
I juni 2019 färdigställdes den 4000 kvm stora utbyggnaden av Götessons befintliga huvudkontor med lager i Ulricehamn för att skapa en arbetsplats med människan i fokus. Med inredning för kontor, konferens, hotell och skola som huvudsakligt försäljningsområde, fungerar lokalerna som ett naturligt och levande showroom. För att skapa en helhet i de totalt 8200 kvm fortsatte man bygga på det djur- och växttema som redan fanns. Tillsammans med väl utvalda möbler från flera kända designers skapas toppmoderna miljöer vart man än kollar. I entrén möts man av den enorma bläckfiskliknande soffan från Edra designad av bröderna Campana och där utbyggnaden smälter samman med det ursprungliga kontoret ser man den fina fåtöljen Koop från Karim Rashid. Akustik är ett viktigt ledord i Götessons inredningskoncept och det egna ljudabsorberande sortimentet appliceras såväl på kontoret som på lagret för att skapa en hållbar arbetsmiljö för alla. Med konstgjorda växter och egendesignade loungemöbler utmärker kreativa och välkomnande mötesplatser de moderna och välkomnande lokalerna.

Inflyttningsår Tillbyggnad: Juni 2019. Yta 800 kvm kontor och 3200 kvm lager.
Inflyttningsår Huvudkontor: Maj 2015. Yta 1200 kvm kontor och 2800 kvm lager.

Arkitekt: Torbjörn Isaksson och Marcus Stark, Voten AB
Inredningsdesign: Jessica Carlstein
Projektledare: Mika Haglund, Götessons
Fotografer: Marcus Willund || Anders Eskilsson, Gothia Reklamfoto.

Motivering
Nominering till Sveriges Snyggaste kontor. Niclas Lidberg von Schantz – Creative Director

Motivering.
Första gången jag besökte Götessons nybyggda (och nu utbyggda) kontor strax utanför Ulricehamn så drabbade det mig fullkomligt. Givetvis knockades jag av de fantastiska miljöerna, de unika rummen med olika syften och den extrema finishen. Men det som verkligen berörde mig var att Götessons lyckats skapat världens bästa plats för människor att mötas, skapa bra saker tillsammans, komma närmare varandra och känna sig trygga i.
Det finns rum att tänka i, platser att vila på, områden för kreativitet, möbler som är snälla mot kroppen, smarta lösningar som ser varje individs behov och tusen halleluja-moments till. Temat är naturen in i minsta detalj och forskningen om att just det inger ett lugn och värme är uppenbart sann på Götessons. De har tänkt hela vägen och för alla.

Stora ord, jag inser det. Men spelar ingen roll om man är Verkställande Direktör eller har en provanställning på (det enorma) lagret. Alla gills på Götessons – människan och jorden är satt i fokus och verktyget är design.

Omklädningsrummen är lika påkostade som de finaste konferensrummen. Varför skulle de inte vara det? Lagret är lika ljuddämpande som den inspirerande loungen. Självklart, varför skulle Götessons personal ha mindre huvudvärk än deras kunder? Personalmatsalen upplevs som en trendig lyxkrog på det trevliga sättet – inte på det ängsliga och kalla. Alla är välkomna överallt, man vill att människor ska mötas på samma villkor och i samma miljöer. Götessons verkar ha fattat att det är så man trivs, inspireras och känner trygghet. Det skulle vara att skriva er på näsan om jag nämnde det låga sjuktalet och medarbetarnas trivselbetyg.

Till och med på baksidan vid den stora lastkajen (de själva skulle säkert kalla det framsidan) har de gjort särskilda övernattningsparkeringar med badrum för sina leverantörer och transportörer. Självklart lika fräscht och påkostat så ingenting ska saknas dem som skall övernatta i lastbil – de också en del av Götessons. Helt otroligt. När man sedan noterar att de har särskilt inredda rum för gäst-arbetande konsulter, smarta områden där mäss-ansvariga enkelt kan köra in och packa sin bil och eller de självklara elstolpar för miljöbilar utanför orkar man inte mer. Phu, nämnde jag utomhusspelen för att aktivera personalen på luncher och raster?

Och ja, det är sjukt snyggt och genomtänkt i varje detalj. Förmodligen det snyggaste och kreativaste jag varit i. Men det är inte det som gör att jag nominerar dem, det är att tanken om varför de gjort det som berör mig. Det är fokuset på människan och jorden som gjort det till det snyggaste jag sett.

Ni vet hur det är, snygghet kommer inifrån.


Niclas Lidberg Von Schantz
Creative Director / Online manager
niclas@vonschantz.se






Dela den här sidan