Maria Nila AB

Östermalmsgatan 19, Stockholm

Information
Antal kvm: 650 kvm
Arkitekt: ASKA
Foto: Mikael Lundblad

Vid årsskiftet 2021 slog det världsledande hårdvårdsföretaget Maria Nila upp portarna till sitt nya huvudkontor, ett townhouse om fyra våningar i nationalromantisk stil, beläget i historiska Lärkstaden, Stockholm. Det unga och progressiva arkitektkontoret ASKA har stått för renoveringen och den interiöra designen till företagets nya knytpunkt. Genom att följa deras huvudsakliga filosofi: att definiera och lyfta de essentiella arkitektoniska egenskaperna - askan - i varje plats, rum och varumärke de tar sig an, har de strävat efter att på ett nytänkande sätt fläta samman byggnadens äldre själ med Maria Nilas unga anda.

På andra sidan av den massiva trädörren, redan i och med första steget in i byggnaden finner man sig vara i mitten av Maria Nilas magiska värld. En entré där du möts av en unik konstinstallation, där lager av formskurna plexiskivor som efterliknar schampo kommer rinnande ner från taket, och fokus omedelbart hamnar på kärnan i företagets verksamhet - deras produkt.

Entréplanet, där den mest publika delen av programmet är placerad, inrymmer såväl flertalet konferensrum och reception som en frisörsalong, och riktar sig för möten med externa gäster. Även plan 2 lämpar sig för större events med ett pentry, föreläsningssal och en rymlig lounge. De två översta planen har istället en mer intern fokus där majoriteten av arbetsplatserna är placerade.

Man har givit omsorg till detaljer i alla skalor och bl.a. pryds kontorslandskapen av specialritade ljudabsorbenter med former inspirerade av Mattisse, som bryter gräsen mellan funktion och konst. För att vidare framhäva den företagskultur som till stor del bygger på att vara en dynamisk och kreativ arbetsplats har man även valt att ta in föremål skapade av unga och nytänkande kreatörer så som möbelformgivaren Gustaf Westman, neon-konstnären Josefin Eklund och konstnären My Zachrisson.

Den valda färgskalan som sträcker sig genomgående i hela byggnaden refererar till Maria Nilas olika hårvårdsserier, där dessa pastellfärger, ett av varumärkets tydligaste igenkänningsfaktorer, tillsammans med det mjuka och lekfulla arkitektoniska formspråket utgör byggnadens DNA. De organiska formerna, som bland annat kännetecknar produkthyllorna är inspirerade av olika naturmiljöer så som skogen, havet, korallrev och grottor. En idé som knyter an till företagets gröna och miljö-vänliga kärnvärden.

Motivering
Projektet har på ett framgångsrikt sätt sammanfogat kärnan i varumärket med den befintliga byggnadens arkitektur där det nya, moderna och lekfulla möter det ursprungliga, traditionella och robusta på ett vågat och intrycksfullt sätt. Projektet lyfter dialogen kring gestaltning av kontorsmiljöer där arkitektoniska värden och estetik står i fokus och sträcker sig bortom yteffektivitet, kvadratmetrar och nyckeltal. En kontorsmiljö där estetiken genererar ett stort värde för såväl medarbetarna internt som externt i form av intryck hos besökare och marknadsföring. Resultatet av en process där samtliga parter varit öppna och nyfikna att utmana de konventionella idéerna kring hur en kontorsmiljö kan och bör se ut.

Omröstningen har avslutats





Dela den här sidan