Klarna

Sveavägen 46 , Stockholm

Information
Redan 2012 kände Klarna att dåvarande lokaler var för små. Det nya läget på Sveavägen, att få en egen entré i gatuplan och fastighetsägaren Diligentias visioner om hur det stora kontorskvarteret skulle utformas fick bolaget att skriva kontrakt för två plan på 9000 kvadratmeter. Sommaren 2014 var Klarna de första hyresgästerna att flytta in och inom kort utökade de med ytterligare 1000 kvadratmeter.

Färg och framåtanda spelar en huvudroll i det snabbväxande unga it-företagets nya huvudkontor. Här visualiseras kundernas köpbeteenden på nätet för att ge energi åt medarbetarna.
– Tillsammans med arkitekterna formulerade vi en önskad tonalitet i inredningen. ”High tech-futurism och varm enkelhet. Arbete och lek i både privata och supersociala miljöer. Se de bästa talangerna utveckla de bästa lösningarna. Målen är visuella och drömmarna antydda”, översätter Creative Director Max Larsson von Reybekiel från engelska eftersom Klarna har verksamhet i 15 europeiska länder.

– Färgen i vår logotype är grunden i inredningsidén, material och andra färger är förgreningar av denna. Vi har vinnlagt oss om att allt ska kommunicera det vi vill vara, det vi har att erbjuda. Färgerna är pigga, betonggolven ger ett naturligt, stabilt och säkert intryck, trämöblerna är varma och vänliga. Inslag av plast och högteknologiska textilier ger en framåtsträvande känsla, menar Max Larsson von Reybekiel.

Drygt hälften, 60 procent, av arbetsplatserna är aktivitetsbaserade och består av både mer traditionellt utformade med höj- och sänkbar komfort samt ett ledigare sittande. Miljömöblerna är en blandning från skandinaviska, italienska och tyska producenter och går övervägande i en blå-orange färgskala.


Adress: Sveavägen 46, Stockholm
Yta: 10 000 kvm
Projektledare: Lina Larsson, Klarna
Creative Director: Max Larsson von Reybekiel,
Klarna
Arkitektkontor: Koncept
Designbyrå: 25AH
Projekteringsbyrå: Nextport
Leverantör miljömöbler: Senab Interior, projektledare
Kajsa Persson

Foto: Jason Strong

Motivering
Så fort man har slussats genom den elegant tysta svängdörren hos Klarna känns det att man hamnat i en dynamiskt innovativ, internationell miljö. Kanske är det energin i de blå färgerna som bidrar till känslan. Eller den smått futuristiska inredningen och den stora ljustavlan med snyggt animerad grafik över hur människor handlar produkter på nätet. Vem som köper vad, var, när och hur mycket – allt i realtid. Förmodligen allt i kombination med ett lika varmt som piggt välkomnande, en kopp gott kaffe och liten chokladbit under väntan i receptionens låga loungemöblemang.

Klarna har verksamhet i 15 europeiska länder. Något man blir ständigt påmind om i lokalerna där tankeväckande, lekfull grafik påminner om företagets affärsidé och kärnkompetens. På en vägg står det till exempel ”11am: Top hour for silver surfers, 65+”. Och på en annan ”8am: Clothing & shoes are the most sold items during this hour”.

Max Larsson von Reybekiel, designansvarig för inredningsprojektet, leder oss in genom en kort tunnel av snedställda perforerade plåtskivor monterade framför spegelväggar med LED-armaturer monterade däremellan. Ljuset är intensivt blått och känslan pendlar mellan disko, akvarium och Månbas Alpha.
– Den här installationen är dels en bärare av det futuristiska vi ville åstadkomma, dels välkomnar den besökaren in i Klarnas värld. Dioderna går att programmera till miljontals färger som till exempel kan visualisera transaktioner som sker i realtid. Inför julen kanske den blir röd, under Pride kanske regnbågsfärgad, berättar han och visar sedan runt i de sammanlagt elva, helt individuellt utformade kundmötesrummen, förlagda runt en köksavdelning med ett avspänt soffmöblemang i mitten.

Reception och mötesrum på entréplan och arbetsytor på plan ett, två och snart tre. Väggarna är vita alternativt sobert grå i livgivande stucco lustro-teknik där putsen borstats med stål för att ge rätt känsla. Ett trapphus utgör kontorets nav, det är i och runt detta personalen möts. I en av matsalarna bredvid, försedd med ett imponerande atrium, ska en läktare byggas där skönt häng kan kombineras med publiksittning vid större evenemang. I den andra syns ett lekfullt gymnastikhallsgolv, med delar av både basket- och tennisplanslinjer. I båda matsalarna finns även färska örter och annat grönt i så kallade tube gardens, bara att förse sig med till den medhavda lunchen. Frukost serveras varje dag, fredagsfikat är populärt och skötbord finns på de större toaletterna för att föräldralediga anställda ska känna sig extra välkomna att hälsa på.

Det vi genom inredningen förmedlar är superviktigt av många olika skäl. En bra, varierad och intressant miljö är en stark kulturell hörnsten som ökar produktiviteten och får människor att må bra av att komma till jobbet varje dag. Detta kommer att få folk att vilja jobba på Klarna. Och stanna, vilket bidrar till att göra Klarna ännu mer framgångsrikt, avslutar Max Larsson von Reybekiel.


Omröstningen har avslutats





Dela den här sidan