Information
Juni 2018 flyttade Michelin till Södermalm i Stockholm.
Lokalstrategin var att hitta ett läge med hög puls och flöde av trafik eftersom Michelins motto är en bättre väg framåt och deras mission är att skapa en bättre och mer hållbar mobilitet.
Att sitta ovanför Söderledstunnelns mynning med utsikt över Skanstullsbron blev för Michelin en perfekt lösning. Trafikflödet blir som en fond och tydlig koppling till vad verksamheten bygger på.
Det Nordiska huvudkontoret är det första Globala Michelinkontoret som övergått till ett helt aktivitetsbaserat arbetssätt. De övriga kontoren i världen har redan blivit inspirerade och förhoppningen är nu att de kommer ta efter och inspireras av utformningen och de verktyg den ger medarbetarna.
Under processen arbetade Michelin med ett redan etablerat internt begrepp; ”PLAY"
P-assion, L-iberate, A-ccountable och Y-es, I can lead the change!
Det var en strategi för att få hela bolaget att förstår ”varför” och ”hur”.
Arbetsgruppen på Michelin och designteamet från Studio Laaw samarbetade tätt under hela projektet. Detta innefattade internutbildningar, kommunikation och även filmatisering av projektet och resan.
Studio Laaw som arbetar med varumärkesbyggande inredning har hjälpt oss att genom designen utveckla vårt arbetssätt. Konceptet ”Road Trip” bygger på färger som får medarbetarna i olika sinnesstämningar beroende på uppgift, det är som att vara på en resa där vi tillsammans delar våra erfarenheter i den interna Michelin-bistron.” säger Moa Wennberg, kommunikatör på Michelin.
"Michelin har varit oerhört duktiga i sin interna utveckling och modiga i sitt nytänk. De har involverat personalen på ett fantastiskt sätt på vägen till ett nya arbetssätt. Under resan har de utmanat sig själva och provat på nya sätt att arbeta långt innan de flyttade till sin nya lokal. Vi ville skapa ett koncept och en inredning som kan hjälpa dem i deras vardag, väl förankrat i deras egen verksamhet. Ett väl planerat projekt och tydligt koncept gjorde arbetet med utformning, byggmöten och färdigställande av lokalen till en mycket smidig process. Vi har aldrig tidigare sett ett företag komma igång så snabbt i sin nya lokal med nytt arbetssätt som Michelin", säger Anna Winther, designstrateg på Studio Laaw.
Koncept & Design: Studio Laaw
Foto: Jonas Ingerstedt
Motivering
Michelin som bolag har lyckats förvandla känslan av innovation till en hållbar lösning i de nya lokalerna. En mycket traditionell lokal med låg takhöjd och alldagligt uttryck med ett perfekt läge för Michelin har förvandlas till något helt annat invändigt.
Genom en stor variation av miljöer både gällande utformning och färgsättning har Michelin och Studio Laaw skapat ett kontor som kan erbjuda rätt miljö för varje medarbetares behov. Miljön är inbjudande och ombonad i sitt uttryck men samtidigt väl balanserad med Michelins professionalism.
Omröstningen har avslutats
Dela den här sidan