Senab AB

Regeringsgatan 66, Stockholm

Information
Juni 2018 var det dags för SENAB att totalrenovera sitt kontor på totalt 1300 kvm mitt i hjärtat av Stockholm där man verkat sen tidigt 90-tal. Ursprungslokalen på 2 plan hade en kundyta på entréplanet och kontor på det övre planet med en smal spiraltrappa som band samman de båda planen. Kontoret som också är ett showroom behövde verksamhetsanpassas för att möta framtidens krav. Flera bolag inom SenabEdsbyn koncernen använder lokalen, som behövde öppnas upp och binda samman de båda planen till en helhet. Lokalen skulle vara både en funktionell arbetsplats och ett showroom där man kan visa olika miljöer och hur de används. Med tight budget och tidsplan, samt utlokaliserad personal genomgick lokalen en totalrenovering där vi öppnade upp ett stort hål på 8x5 meter och byggde in en magnifik trappa som binder ihop båda planen till en helhet.
Under de 3 månader som renoveringen pågick bjöd våra leverantörer och arkitekter in till co-working i deras lokaler, vilket bara stärkte våra relationer och var mycket uppskattat. Innan start gjordes en förstudie för att identifiera behoven och parallellt med renoveringen genomgick personal och ledare ett utbildningsprogram för att ta till sig det nya arbetskonceptet på ett optimalt sätt.
Arkitekt:
Alessandro Cardinale, Studio Stockholm
Inredning/Concept:
Nicole Nörgaard, Lisa Sandvik, SENAB
Byggprojektledare & HG-ombud:
Jeanette Brohäll, SENAB
Arbetsplatsstrateg: Mette Bungerfeldt, SENAB

Fotograf samtliga bilder: Jason Strong, Stockholm

Motivering
Det moderna kontoret inspirerar till att tänka i nya banor kring arbetssätt och uppmuntrar variation som främjar hälsa och inspirerar både medarbetare och kunder att hitta kreativa sätt att arbeta på. Viktiga aspekter som variation, lekfullhet och kreativitet har skapat en arbetsyta med många olika inspirerande miljöer som används dagligen och samtidigt kan visas upp för kunder. Återbruk och hållbarhet har varit ett genomgående tema, liksom att skapa en naturlig plats för medarbetare, kunder, leverantörer och samarbetspartners att mötas. Följande faktorer har varit viktiga:

• Hållbarhet där vi återanvänt mycket material, väggar, köksinredning och vitvaror
• Design och känsla- vi ville få till en harmonisering där hela lokalen gick ihop på ett bättre sätt. Nedre plan har en rustik/industriell känsla med betonggolv, A-pelare, rustika radiatorer, industrifönster m.m och övre plan med trädetaljer kring fönster, trägolv etc. På övre plan bevarade vi de befintliga parkettgolven men valde att betsa in dessa i en grå kulör som matchar det befintliga betonggolvet på nedre plan. För att också få till en mer rustik känsla på övre plan lämnades undertaken med dess betongkänsla helt öppna och trappan mellan de två våningsplanen skapades i streckmetall med betongsteg, för att återigen sammankoppla de två planen och få till känslan av helhet.
• Hur – projektet har drivits internt och inkluderat medarbetare från flera olika delar av organisationen.
• Verksamhetsbaserat kontor anpassat efter oss. Vi ville göra en intern resa på samma sätt som vi gör med våra kunder, där hela vår bredd och kunskap fick användas till att skapa framtidens kontor.
• Interiör – få till zoner/helhet där varje yta har en funktion. Viktigt med känsla, färg, design och form. Varje del/yta av det nya kontoret är verksamhetsanpassat utefter den förstudie som gjorts och det har varit viktigt att få till olika typer av miljöer där tex mötesrummen har olika utseende, samt funktion så att du bokar rum utefter utformningen på ditt möte. Viktigt att skapa trivsamma miljöer där stora delar av kontoret känns harmoniska med mycket detaljer, växtlighet och ibland också ”hemkänsla”.
• Utmaning – Att få till miljöer som både är funktionella med design samt att till så stor bredd som möjligt visa ett urval och utbud av olika typer av möbler från flertalet möbeltillverkare.

Omröstningen har avslutats





Dela den här sidan