Northmill Bank

Regeringsgatan 20, Stockholm

Information
Anställda: 150
Kontorets storlek: 1600 kvm fördelat på 2 plan.
Inflyttningsår: 2020
Fotograf: Victoria Durán Vian
Inredningsarkitekter: IMMI Design

Tankar kring vår inredning – ett tydligt designkoncept
Ett koncept är den centrala idén kring vilka delar av ett projekt kommer utformas. Det är den röda tråden som binder samman alla designelement – emotionella, hållbara, smarta, i allt från material, färg, textilier och möbler. Vi tog fram vårt designkoncept för att skapa en enhetlig berättelse genom attraktiva och inspirerande miljöer för alla medarbetare som dagligen vistas där, men även för våra besökare. Vår design speglar och förstärker vår identitet, samtidigt som den skapar igenkänning och är framtagen för att på ett hållbart sätt kunna förändras i framtiden.

Om konceptet
Vi kallade vårt designkoncept för ”The bank next door”. Tillsammans talar vi fler än 20 olika språk, representerar lika många nationer och har engelska som koncernspråk. Namnet föll sig naturligt eftersom vi ville att det skulle symbolisera och leva vår vision att förbättra människors privatekonomi och vara en bank för alla. Vi ville att kunder som besöker oss ska trivas i vår miljö och känna sig välkomna, trygga och inspirerade. En minst lika viktig aspekt var att hitta en design som gav varje medarbetare motivation, glädje och energi att vara kreativ under sina arbetsdagar.

Målet med konceptet
Vi samarbetade med IMMI Design som utvecklade ett designkoncept med målet att lägga grunden för ett modernt kontor som ger både anställda och kunder en tydlig helhetsupplevelse av vilka vi är.

Motivering
“The Power of We”

Vad är egentligen ett snyggt kontor? Väggar av glas? En rutschkana i fikarummet? En takterass? För oss är svaret en väl avvägd kombination av alla de element som gör oss till oss. Ytor som stimulerar våra innovativa arbetsmetoder och främjar idéer; funktionalitet i vår arbetsmiljö som låter oss bygga vidare på den teknik som är helt central i vår bankverksamhet; tillgängliga gemensamma utrymmen som ger plats och utrymme för vår kollektiva samhörighet och kultur; våra starka kärnvärden summerade i ordet CRAFT, som designkonceptet grundar sig på.

Nytänk och kreativitet
Vår dröm är att skapa en bank så som vi själva vill att den ska vara - transparent och tillgänglig för alla. Med hjälp av den mest moderna tekniken som finns vill vi skapa Europas mest relevanta och personliga bank som hjälper dig att förbättra din privatekonomi.

Att utmana den förutfattade idén om vad en modern bankupplevelse ska vara och komma med nya idéer har därför alltid varit en naturlig del av vår kultur. Alla funktioner utgör snabbfotade arbetsgrupper som på ett eller annat sätt utvecklar, förbättrar och uppdaterar vår unika upplevelse. Eftersom vi är i ständig rörelse, arbetar tvärfunktionellt och talar över 20 språk, är det viktigt för oss att alla designelement – material, färg, textilier och möbler – speglar och lever vår mångfald.

Idag andas vårt moderna kontor funktion, flexibilitet och samhörighet på ett varmt och lekfullt sätt – och är resultatet av ett nära samarbete mellan medarbetare och inredningsarkitekterna IMMI Design. En självklar del i processen var att involvera alla medarbetare, för vi vet att när vi står enade, tillsammans, finns det ingenting vi inte kan uppnå. Vi kallar det “The Power of We.” Vår tanke kring gemenskap återspeglar sig på våra arbetsytor där mycket färg, växter, värme, personliga bilder, smarta lösningar och kreativitet står i fokus.

Stil och arbetsmiljö
Vår arbetsmiljö bygger på en levande kultur med starka kärnvärden sammanfattade i ordet -- CRAFT. Stilen i vårt designkoncept är därför en naturlig förlängning av våra kärnvärden, den arbetsmiljö och atmosfär vi kollektivt upprätthåller varje dag. Med andra ord, stilen i inredningsdetaljerna linjerar med våra tankar kring en sund arbetsmiljö och atmosfär. Det återspeglar sig också i hur vi tar hand om våra kunder. För oss är det en spegelbild.

Våra kärnvärden C.R.A.F.T.

Curious
Vi är nyfikna på vår omvärld och ny teknologi, liksom vårt åtagande att förbättra och förenkla saker. Ordet återspeglar vår förmåga att ständigt ifrågasätta etablerade sanningar och vår vilja att fortsätta lära oss mer om våra kunder.

Relentless
Detta ord speglar vårt löpande arbete att ge alla människor enklare och säkrare finansiella tjänster. Vi kommer inte att sluta förrän vi har nått vårt mål om att förbättra alla människors privatekonomi.

Active
Vi är aktiva och i ständig rörelse. Northmill Bank byggdes på innovation och tro på livslångt lärande, därför är vi ständigt på väg. Oavsett storlek kommer vi alltid att behålla vår identitet och kultur som ett innovationsföretag.

Focused
Vi är alltid fokuserade på vårt mål och uppdrag att förbättra alla människors privatekonomi. Samtidigt glömmer inte varför och för vem vi finns till -- våra kunder.

Thorough
Att vara noggrann representerar för oss det faktum att vi aldrig kompromissar med efterlevnad, kvalitet eller säkerhet. Därför genomtränger noggrannhet alla aspekter av vår verksamhet och vi levererar säkra och högkvalitativa tjänster till våra kunder.

C.R.A.F.T. som stil
Varje rum berättar en story som stimulerar vår inspiration när vi sitter och tar viktiga beslut eller diskuterar nya idéer. Varje liten story är del av den större storyn som handlar om vilka vi är, vad vi står för och vad vi vill uppnå. Våra konferensrum är inte bara döpta efter stora entreprenörer, de har även tillhörande bilder och citat som varje dag påminner oss om den resa vi själva befinner oss på.

Vi arbetar hårt, men vi har också kul tillsammans. För att uppmuntra lekfullheten har vi en fotovägg där en Polaroidkamera alltid står redo att ta legendariska bilder på den eller dem som känner sig manade. På väggar nära våra arbetsplatser möter det nya det gamla i fotoramar med bilder från tidigare konferenser, events och aktiviteter. Fotografierna bär på ögonblick av skratt, glädje och gemensamt upplevda äventyr. Tidskapslar med minnen som bygger vår kultur och förankrar den samhörighet vi känner till varandra.

Och på en vägg i ett av våra större mötesrum har vi ordet “Stay crafty” hängandes i neonbokstäver från taket mot en heltäckande växtvägg, för att dagligen påminna oss om vår värdegrund. Genomgående återfinns stort fokus på grönska med växter och krukor, olika gardiner, små detaljer och olika konstverk. Vårt kontor består av en stil som är både kreativ och tidlös. Det finns lekfulla tolkningar och inslag av klassisk skandinavisk stil med olika färger, samtidigt som olika inslag av mer etniska stilar finns representerade. Färgerna som används kommer från vår grafiska identitet och varumärke.

Hållbar arbetsmiljö och atmosfär i utförande
För oss handlar en hållbar arbetsmiljö om mer än källsortering. Hälsa och välmående för all vår personal står högt upp på agendan, och vi förespråkar god balans mellan privatliv och arbetsliv. Vi arbetar förstås hårt, men vi arbetar också smart för vi vet hur viktigt vila och återhämtning är. Vi tränar ofta och utövar olika aktiviteter både i grupp och individuellt. Därför är det viktigt att delar av kontoret är avsedda för avkoppling, återhämtning och tyst arbete.

I vårt vilorum kan man rensa tankarna och vila upp sig innan man fortsätter sin arbetsdag. Vi har också flera helt tysta och ljuddämpade rum som lämpar sig bra när man vill arbeta ostört, eller ta ett videomöte och inte störa sina bordsgrannar.

Eftersom vi är en starkt teknikdriven bank är god funktionalitet A och O för en hållbar arbetsmiljö. Därför har vi tekniska lösningar på alla ytor och utrymmen som stödjer våra snabba arbetsmetoder. Det innebär till exempel smarta arbetsytor som inte bara innefattar skrivbordsplatser, utan också platser för möten och diskussioner. Flera olika soffgrupper och bord gör att vi kan mötas på olika platser på kontoret. Om så bara är för att byta perspektiv.

En hållbar arbetsmiljö handlar också om ergonomiskt smarta funktioner som hjälper alla medarbetare att hålla god hälsa. Bara det faktum att frekvent kunna byta arbetsposition och arbetsplats för att ha arbetsmöten lite där man känner för det, gör oss mer aktiva och rörliga.

Så vad är egentligen ett snyggt kontor? För oss är svaret en modern arbetsplats där alla mår bra, känner sig motiverade och inspirerade. Och är en del av den samhörighet vår kultur representerar. Alltså en väl avvägd kombination av alla de element som gör oss till oss.

Omröstningen har avslutats





Dela den här sidan