Information
Svenskt Näringslivs huvudkontor är ett väl avvägt resultat av pandemins digitala och analoga utmaningar. Genom att sätta arbetssätt i fokus och att strategiskt arbeta med hela fastigheten Näringslivets Hus så har huvudkontoret på plan 7 på Storgatan blivit möjlig.
När förändringsarbetet på Svenskt Näringsliv gick in i en fas där samtliga personer i referensgruppen plötsligt blev hänvisade till hemarbete hände något med medvetenheten över hur kontoret var tvunget att fungera för att stödja arbetet framgent. Bordskollegor hade aldrig tidigare känts så långt borta, medan Bryssel aldrig känts så nära. Pandemins åkommor leder till en arbetsstrategi som startar i utvecklingen av hela fastigheten Näringslivets Hus på Storgatan i Stockholm. Det är starten på ett modernt förhållningssätt till fastighetsutveckling, förvaltning och en nödvändig delningsekonomi som inte bara ger incitament till plånboken utan också skapar densitet och destination för sfären och Svenskt Näringslivs uppdrag.
Näringslivets Hus inrymmer flera verksamheter däribland Svenskt Näringslivs huvudkontor. Där Näringslivets Hus består av flera byggnader inrymda i ett kvarter som byggts om och ut kontinuerligt över åren. Sammanhanget består av flera årsringar där var och en bidrar till komplexets unika identitet. 60-talets arkitektur är fundamentet och den identitet som fått genomsyra hela sammanhanget med variationer och anpassningar för att möta, bevara och framhäva den unika helhet som tillägg från olika tider skapar. I uppdraget ingick både ombyggnad och inredning. Här fanns redan gott om gedigna, hållbara och vackra material från husets ursprung: Marmorbeklädda väggar, detaljer i ädelträ, stengolv och massiv parkett men helheten var spretig. Utgångspunkten i ombyggnationen har varit att bevara, samordna och lyfta fram. Befintlig ekparkett och nya trädetaljer pigmenterades för att harmoniera med befintliga detaljer i ädelträ. Nya fönsterbänkar ramar in och förstärker den repetitiva och tidstypiska fönstersättningen. Sammanhanget blev lugnare och 60-talets unika kvaliteter tydligare.
Genom att arbeta med en rimlig delningsgrad och en genomtänkt variation av arbetsmiljöer har kontoret på plan 7 lyckats lösa rum för den nya tidens utmaningar. Möteskvalitet och tillgänglighet har varit ledstjärnor i utvecklingsarbetet. Nu finns ett videokonferensrum på var 7:e medarbetare och alla mötesrum är bestyckade med den senaste tekniken både i form av ljud, ljus och bild.
Svenskt Näringsliv är en samlad röst för näringslivet och den enda aktören med det tydliga uppdraget och resurserna för att uthålligt påverka politiker, opinionsbildare och allmänhet. Svenskt Näringsliv främjar företagens gemensamma intressen, verkar för fri företagsamhet, en väl fungerande marknadsekonomi och en allmän förståelse för företagsamhetens avgörande betydelse för ekonomisk tillväxt och välfärd.
Motivering
Svenskt Näringsliv tar sina medarbetare på allvar och spänner bågen för vad framtidens hybrida arbetsplats kan och bör vara. Kontoret och det ekosystem som det befinner sig i känns både inspirerande och utvecklande.
Kontorets inredning återspeglar en bred representation av det skandinaviska näringslivet och genom det också påminna om vår starka tradition och hantverksstolthet. Eklektiska kombinationer av historiska konstverk som varit i sfärens ägo i årtionden samsas med kaxigt färgstarka moderna möbler.
Resan med Svenskt Näringsliv och Näringslivets Hus har varit en resa genom ett paradigmskifte. En kulturresa och ett iterativt förhållningssätt till process och arbetsplats. Det råder en trygg och samtidigt uppmuntrande atmosfär på kontoret där historia möter nutid och vision om framtid. Projektet har varsamt bevarat och lyft fram 60-talets alla kvalitéer, samordnat uttrycken och skapat rum för moderna arbetssätt och nytänkande. Ett hållbart och flexibelt kontor som tillåts växa och förändras med sin organisation.
Omröstningen har avslutats
Dela den här sidan